Nieuws 11 november 2020
De scripting voor de functies in de cabine van de 1300 krijgt langzaam vorm. De gehele scripting van de loc wordt herzien. De bundel locs waaruit de add on bestaat heeft in de eerste versie van elk loctype een simple mode en expert mode uitvoering. Na de update is het mogelijk om van simple mode naar expert mode om te schakelen en omgekeerd. Om compatibiliteit te behouden met de eerste versie starten de expert mode modellen wel in expert mode bij de start van een scenario.
De loc kan dan naar wens weer in simple mode worden omgeschakeld. De bediening van de regulator in simple mode zal veel treinsimmers die houden van eenvoud bevallen. Op beurzen en bijeenkomsten waar trainsimmers zich verzamelen, is vaak het beeld te zien van een treinsimmer die op zijn laptop een route start, van een elektrische loc de pantograaf omhoog 'gooit', de handle van de regulator op het scherm naar 100 procent maximum sleept en zo wegrijdt. Met de 1300 in simple mode kun je dat prima doen. Wat je dan wel zult merken is dat een losse loc een groot acceleratievermorgen bezit.
De 1300 in expert mode is een dame die je met beleid moet behandelen. De cabine van de 1300 bevat drie regulatoren, twee rijrichtingschakelaars en drie remkranen, waarvan twee die bedoeld zijn voor de locrem en één die bedoeld is voor de treinrem. Van de regulatoren is er één hoofdregulator, één zwakveldregulator en een hulpregulator op de secundaire bestuurderspositie. Deze kun je niet met vanuit de HUD bedienen, omdat daar slechts één regulatorhandle te vinden is. Wat de uitdaging nog groter maakt is het feit dat de regulatoren een aantal schakelposities kennen waarin het niet toegestaan is, deze continu te laten staan omdat dat niet goed voor de loc en/of het elektrische systeem is. Verder is het wegrijden en snelheid opvoeren een samenspel van hoofd- en zwakveldregulator, waarbij je de ampèremeters goed in de gaten dient te houden om overbelasting te voorkomen. Bij overbelasting wordt de motor onverbiddelijk afgeschakeld. De hulpregulator is uitsluitend bedoeld voor rangeeracties en kent een beperkt aantal schakelposities.
Uiteraard heeft de casual trainsimmer, die in simple mode start, van dit alles geen last. Hij kan naar hartelust via de handle in de HUD met honderd procent vermogen accelereren, hoewel het realisme van het rijden hierdoor wat minder is. In expert mode krijg je het echte gevoel van het rijden met een enorme bonk staal die na wegrijden niet zomaar stil staat.