[<-- Terug]

Wilt u het laatste nieuws in uw mailbox ontvangen? U kunt zich hier aanmelden voor nieuws en updates per email.

4 december 2017

Bij deze nieuwe informatie over de komende release van Dutch Classics 10, Materieel 1946. De 3D modellen van de treinen en de passenger views (vier stuks) zijn inmiddels gereed. De cabine (twee edities) is eveneens gereed. Er is nog een kleine issue met de animatie van één van de cabinedeuren, maar de verwachting is dat die issue snel opgelost zal zijn. De komende week wordt de scripting van de treinen verder getest en de nog ontbrekende geluidseffecten worden toegevoegd. De intentie is om Dutch Classics 10 nog dit jaar te releasen, dat wil zeggen, voor het einde van de maand. Het zou mooi zijn als dat nog voor de kerst lukt, maar het hangt een beetje af van de testbevindingen of dat nog gaat lukken.

14 oktober 2017

Ook in de afgelopen maand is er hard gewerkt aan Materieel 1946 voor DTG Train Simulator. De verzameling van uitvoeringen van Materieel 1946 is nu volledig en ziet er als volgt uit:

1 - Olijfgroen met zilver dak, rode neus (initële uitvoering)

2 - Groen met zilverkleur, rode neus

3 - Groen met grijs, rode neus

4 - Groen met grijs, 'vink' op neus

5 - Groen met grijs, gestileerde vleugel

6 - Groen met grijs, gestileerde vleugel met reclamebanen

7 - Gemoderniseerd geel, reclamebanen en vernieuwd interieur

De status van de bouw is momenteel als volgt:

- 3D mesh treinen, interieur en exterieur - 95 procent gereed.

- Textures - 95 procent gereed

- Geluiden en geluidseffecten - 50 procent gereed

- Scripting: gereed

- Cabines (A en B treinstelbak hebben elk een verschillende cabine gekregen, de achterzijde van de cabine wijkt af): 95 procent gereed

- Passenger views: - 50 procent gereed (3x 1e klasse, 3x 2e klasse)

De bestemming van de treinstellen wordt inmiddels, net als bij Materieel 1954 voor DTG TS 2017, getoond op koersborden aan de zijkant van de trein. De koersborden zijn op dezelfde wijze als bij Materieel 1954 met toetscombinaties te bedienen, dus de bestemming kan op eenvoudige wijze gekozen worden.

Wordt vervolgd!

2 september 2017

Let op!: In verband met deelname aan een evenement worden bestellingen vandaag en morgen vanaf 20:00 uur verwerkt.

Ander nieuws: inmiddels is de scripting voor de Mat'46 treinstellen vrijwel compleet. Zowel simple mode als expert mode functioneren nu prima in de treinstellen. De functies die geboden worden komen deels overeen met de functies die in de latere Mat'54 treinstellen beschikbaar zijn. Uiteraard zijn er specifieke zaken. Zo biedt de scripting in Mat'46 de mogelijkheid om elke pantograaf afzonderlijk in- of uit te schakelen vanuit de cabine. In het grootbedrijf wordt van elk Mat'46 treinstel slechts één pantograaf actief gebruikt, met de tweede pantograaf (elke bak in de treinstellen bezit één pantograaf) als reserve.

Verder is de verzameling treinstellen voor Dutch Classics 10 inmiddels compleet gemaakt. De laatste uitvoering, het gemoderniseerde gele type treinstel, waarvan aan het eind van het actieve leven van Mat'46 een aantal hebben rondgereden, is inmiddels ook beschikbaar. Voor elk treinstel is een passenger view beschikbaar, zowel in de eerste als in de tweede klasse.

3 augustus 2017

Dienstmededeling: voor diegenen die bestellen via het bestelformulier en denken dat zij geen bevestiging ontvangen, en daarom nog een keer proberen te bestellen: controleer de map 'ongewenste mail' in uw mailprogramma. Bestellingen worden normailter altijd bevestigd, indien uw bestelling vragen oproept, melden wij ons per mail bij u. Dit werkt echter allemaal alleen indien uw mail provider onze emails niet tegenhoudt!

13 juni 2017

In deze nieuwsupdate nieuwe informatie over de stand van zaken rondom de ontwikkeling van Dutch Classics 10 - Mat'46. In het afgelopen half jaar zijn wij hoofdzakelijk bezig geweest met de ontwikkeling van deze karakteristieke treinstellen. Het ontwikkelen van virtueel rollend materieel in de kwaliteit die wij graag op de baan willen brengen kost relatief veel tijd. Desondanks zal de release van Dutch Classics 10 niet al te lang meer op zich laten wachten.

Inmiddels is de cabine van de Mat'46 treinstellen voor een groot deel gereed om op Train Simulator te worden losgelaten. De cabview is nog niet helemaal compleet, maar een groot deel van de wanden, vloeren, plafond, instrumentenpaneel en andere onderdelen zit er al in en is gerendered voor een realistische licht/schaduwwerking. In december hebben we reeds de cabne samengesteld. Dat betekent dat we op dit moment veel tijd kunnen besparen, omdat de cabine alleen nog geschikt gemaakt behoeft te worden voor Train Simulator.

Van de Mat'46 treinstellen die in Dutch Classics 10 meegeleverd worden, zijn inmiddels alle typen, op één na - uitvoering met de modern gele kleurstelling - vormgegeven.

De treinstellen hebben inmiddels al vele kilometers gemaakt in Train Simulator. Ze functioneren prima in combinatie met de Mat'54 en Mat'57 treinstellen die in het grote voorbeeld onderling te koppelen waren en prima samen konden rijden, weliswaar met een snelheidsbeperking.

Als we vooruit kijken zijn er nog wel een paar weken nodig om zowel de treinstellen als de cabine en de scripting gereed te krijgen. De planning was, de release rond het einde van deze maand te plannen, maar het wordt spannend of die planning inderdaad gehaald gaat worden. We verwachten in ieder geval weinig tot geen technische tegenslagen meer, zodat er geen grote vertraging zou moeten ontstaan.

Uiteraard wordt een aanzienlijk aantal consists (treinsamenstellingen) meegeleverd, niet alleen voor de Mat'46 treinstellen zelf, maar ook in combinatie met Mat'54 en Mat'57 voor diegenen die Dutch Classics 6 en/of Dutch Classics 8 bezitten.

29 april 2017

Het scripten van de functies van Mat'46 is gestart. Het 3D model van de buitenzijde is nog niet helemaal gereed, maar omdat Mat'46 nu toch al in DTG Train Simulator op de baan verschijnt kan een deel van de functies, zoals de werking van pantografen en deuren alvast getest worden. In grote lijnen komen de functies overeen met die van Mat'54 uit Dutch Classics 6 en 8, met uitzondering van die zaken die specifiek zijn voor Mat'46.

25 april 2017

Het is alweer enige tijd geleden dat wij voor het laatst een nieuwsupdate hebben geplaatst. Intussen is het werk aan de Mat'46, met wat onderbrekingen, aanzienlijk gevorderd, maar we zijn er helaas nog niet: de release laat nog even op zich wachten. Eind maart waren we in de gelegenheid om een aantal ritten in de Mat'46 van het Spoorwegmuseum te maken tijdens het afscheid van de Hoekse Lijn; behalve het feit dat dit een bijzonder leuke ervaring was, hebben we tijdens het evenement nog een aantal goede detailfoto's kunnen maken die hebben bijgedragen om aan de buitenzijde nog wat finesses toe te voegen. De vormgeving van het interieur van het virtuele treinstel bleek na een inspectie van de binnenzijde van de echte Mat'46 dik in orde! Een groot deel van het 3D model is inmiddels gereed. Momenteel wordt de tweede bak van de ELD2 compleet gemaakt. Daarna volgen nog de aanpassing van de treinstellen voor de verschillende periodes waarin deze in dienst waren, de cabine, de scripting, de geluidseffecten en animaties en de afrondende zaken voor de release en dan is Mat'46 eindelijk gereed voor release. We houden jullie de komende tijd zoveel mogelijk op de hoogte van de vorderingen!

28 februari 2017

Inmiddels heeft Mat'46 succesvol proefgereden in Train Simulator. Het is een prachtig model van de zogeheten Muizenneus geworden dat het bijzonder goed zal doen in historische en eigentijdse Nederlandse routes. Omdat het configureren van de functies in de cabine, de afbouw van het interieur en de voorbereiding van de release hun tijd nodig hebben, is de verwachting dat Mat'46 eind april geheel gereed zal zijn. Het 3D model ziet er bijzonder herkenbaar uit, ware het niet dat nog niet alle componenten zij overgezet naar het TS2017 model, waardoor het nog niet mogelijk is om screenshots te publiceren. In de komende weken wordt het treinstel verder getest en gereed gemaakt voor release.

18 februari 2017

De bouw van de Mat'46 treinstellen gaat uiteraard ook in 2017 door. De tijd wordt momenteel een beetje verdeeld tussen de ontwikkeling van Dutch Classics 10 en het maken van objecten voor een Nederlandse route (niet onder de vlag van Dutch Classics, maar vanuit een andere partij). Wat Mat'46 betreft ziet het er goed uit. De eerste bak is 99 procent gereed. Uitsluitend wat kleine details ontbreken nog, verder is deze treinstelbak gereed voor TS 2017. Ook de tweede bak nadert voltooiing. Op dit moment wordt het laatste gedeelte van het interieur in deze tweede bak (2e/3e klasse) van het Mat'46 ELD2 treinstel ingebouwd. Voor het interieur van Mat'46 zijn vrijwel alle onderdelen nieuw gemaakt om deze zoveel mogelijk te laten lijken op het grote voorbeeld, in plaats van het lenen van onderdelen van de nieuwere modellen zoals de Mat'54 serie. Natuurlijk blijft de vormgeving een benadering, want het is immers een simulatie. De tweede bak van het Mat'46 tweetje is momenteel rond 80 procent gereed. Van de treinstelbak met de tweede klasse behoeven naast het resterende interieur verder namelijk alleen nog de onderzijde en wat onderdelen voor de overgang naar de eerste bak te worden vormgegeven.

n.b.: Voor uw en onze veiligheid is onze website www.dutch-classics.com inmiddels via https bereikbaar.

19 december 2016

Na de bouw van de cabine van de Mat'46 treinstellen maken we de komende week een belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van de Mat´46 treinstelserie: het eerste treinstel wordt ccompleet gemaakt en zal - als alles goed gaat - nog voor de kerst voor het eerst in Train Simulator 2017 op de testbaan verschijnen!

9 december 2016

De ontwikkeling van Mat'46 voor Train Simulator 2017 verloopt voorspoedig. De ontwikkeling, die eind augustus is gestart loopt inmiddels al weer een paar maanden met wat onderbrekingen door andere activiteiten. Het ontwikkelen van virtueel rollend materieel voor Train Simulator is een zeer tijdrovende activiteit. Om een indruk te geven, de ontwikkeling begint bij het verzamelen van zoveel mogelijk documentatie, zoveel mogelijk fotomateriaal en zoveel mogelijk tekeningen waarop de precieze afmetingen van het materieel wordt aangegeven. Pas nadat deze informatie beschikbaar, is het goed mogelijk om met de bouw van het virtuele model te starten met het detailniveau dat we voor ogen hebben. Zoals al eerder aangegeven luistert de vormgeving van de Mat'46 treinstellen en dan vooral de neus, zeer nauw. Bij de buitenzijde van het model valt nog wel een en ander te smokkelen, maar de cabine bevindt zich in de ronde neus van het treinstel en wanneer de afmetingen niet goed overeenkomen met het echte model, is het niet mogelijk de verschillende elementen in de cabine goed op hun plaats te krijgen. Gelukkig is het ontwikkelproces in dit opzicht bijzonder goed verlopen, want de bouwstenen van cabine vallen in de afmetingen goed op hun plaats.

Wat is er nu gereed? Momenteel hebben we:

In de screenshots is te zien hoe het interieur van de treinstellen er momenteel uitziet. Wat te zien is, zijn wat 'under construction' renders in de 3D editor van het balkon in de ELD2, de 1e klasse en de bagageruimte. Ook de gedeeltelijk afgebouwde cabine is te zien. Disclaimer: de renders tonen de ontwikkelversie van Mat'46. De uiteindelijke vormgeving van de definitieve versie kan dus afwijken van deze modellen. Alle 3D objecten zijn met opzet in algemene vorm gemaakt, dus nog niet specifiek voor Train Simulator, zodat het zonder al te veel impact mogelijk is om de 3D objecten in de toekomst naar een andere trein simulatiepakket te exporteren.

Een blik vooruit: aan de cabine zit nog een weekendje werk. Daarna is de cabine gereed om geschikt gemaakt te worden voor Train Simulator. Dit houdt in dat de textures worden omgezet en worden voorzien van de juiste (kunstmatige) licht- en schaduwwerking, dat de animaties van de controls in de cabine, van asbakjes tot de regulator en de zijdeuren, worden aangemaakt en geëxporteerd en dat de Blueprints in Train Simulator worden samengesteld, samen met de scripting.

De scripting van de Mat'46 treinstellen is grotendeels gelijk aan die van Mat'54, om de doodeenvoudige reden dat de treinstellen in het grootbedrijf onderling te koppelen zijn, wat inhoudt dat de functionaliteit in grote lijnen overeen dient te komen.

In vergelijking met de 'look en feel' vanuit de Hondekop cabine is een rit in de cabine van de Mat'46 wel even wennen, aangezien de positie van de machinist een stuk lager ligt (in de render is ter verlevendiging van het plaatje een achtergrond aan de echte wereld ontleend). In de echte cabine van Mat'46 bestaat de zitplaats van de machinist uit een eenvoudig klapstoeltje, maar daar hebben we in de virtuele Mat'46 gelukkig geen last van.

Wordt vervolgd!

25 oktober 2016

De ontwikkeling van de Mat'46 treinstellen verloopt nog steeds voorspoedig. Alle samenstellende wagons van Mat'46 zijn inmiddels vormgegeven en wachten op de invulling van de details. Momenteel werken we aan het vormgeven van het interieur van de treinstellen - op basis van rendering, net als bij de vorige add ons. Het resultaat ziet er weer bijzonder mooi uit en is voor diegenen die Mat'46 uit het museum of het vroegere grootbedrijf kennen, zeer herkenbaar. Aan het interieur van de treinstellen is het tijdperk te zien waarin deze zijn gebouwd; de binnenverlichting was bijvoorbeeld ingericht op basis van gloeilampen, hoewel een en ander later in beperkte mate is gemoderniseerd. Zodra de treinstellen voor een testrit de virtuele baan op gestuurd worden volgen er wat screenshots!

3 oktober 2016

De ontwikkeling van Mat'46, het huidige project, verloopt volgens plan. Met grote precisie worden de tekeningen gevolgd en wordt het materieel vormgegeven in de juiste maten. Wat met name belangrijk is, is de vorm van de neus van de treinstellen. Deze lijkt eenvoudig, maar bezit een zeer karakteristieke vorm. De voorzijde van de treinstellen is inmiddels reeds zeer herkenbaar, net als de indeling van de verschillende bakken waaruit de treinstellen bestaan. Vormgegeven worden zowel de tweetjes als de viertjes. We houden u op de hoogte van de vorderingen. De draaistellen zijn inmiddels gereed, de overige onderdelen van de treinstellen zijn in bewerking!

6 augustus 2016

Versie 2.0 van Dutch Classics 3 is vanaf nu op aanvraag beschikbaar. De installatieprocedure die ervoor zorgt dat automatisch de juiste installatiemap wordt gekozen is nog op een paar punten verbeterd, op basis van ervaringen van trainsimmers.

Ander nieuws: de ontwikkeling van de volgende add on voor Train Simulator is gestart. Voor het materieeltype dat in Dutch Classics 10 zal verschijnen gaan we iets verder terug in de tijd dan de vorige add ons, hoewel het materieel tot in de beginjaren 80 van de vorige eeuw op het Nederlandse spoorwegnet te zien is geweest: Materieel 1946. Deze serie wordt een bijzonder leuke en nuttige toevoeging aan de collectie historisch materieel. Mat'46 was immers geregeld te zien in combinatie met Mat'54 uit Dutch Classics 6 en 8. Voor de update van Dutch Classics 6 wordt momenteel nog de handleiding aangepast.

26 juli 2016

NS 1200 versie 2.0 is reeds enige tijd gereed. De release heeft even op zich laten wachten, in verband met een aantal belangrijke aanpassingen in de installatieprocedure. Een aantal zaken is toegevoegd, waaronder een handige controle of de gekozen installatielocatie van de add on de juiste is. Hierdoor weet u als niet technische trainsimmer meteen of de treinen in de juiste map worden geinstalleerd. De installer zocht al automatisch de juiste installatiemap, nu wordt ook gecontroleerd of de map écht de juiste is. Dit spaart u mogelijke frustratie doordat Train Simulator de treinen niet kan vinden wanneer ze op een onjuiste plek terecht zijn gekomen, en het spaart u en ons eveneens een hoop heen en weer mailen om de oorzaak van issues als gevolg van een mislukte installatie te achterhalen. Versie twee van de 1200 wordt sinds afgelopen weekend uitgeleverd aan iedereen die de 1200 nieuw bestelt. Bestaande bezitters van de 1200 krijgen binnenkort eveneens op aanvraag de beschikking over versie twee van de 1200, zodat iedereen die hierop prijs stelt de meest recente versie bezit. De uitlevering aan bestaande bezitters van de 1200 wordt momenteel voorbereid. Omdat de structuur van de add on 'onder de motorkap' herzien is, is dit niet zomaar een update, maar een volledig nieuwe installatie.

De aangepaste versie van Dutch Classics 6 Mat'54 deel 1 is eveneens gereed, op de Nederlandse en Engelse handleiding na. De uitlevering van deze versie start zodra de handleiding is aangepast. Ook voor deze add on geldt dat bestaande bezitters van Dutch Classics 6 binnenkort de beschikking krijgen over deze nieuwe versie. Tevens bevat de installer dezelfde functionaliteit als de installer van Dutch Classics 3. De functies in de treinstellen uit Dutch Classics 6 zijn met de update gelijk getrokken met die van Dutch Classics 8. Tevens is het uiterlijk op een aantal punten aangepast. Omdat veel bestanden gewijzigd zijn, waaronder de 3D mesh van elk treinstel, wordt de update aangeboden als volledig nieuwe installatie.

10 juli 2016

Tijdens de laatste tests van de 1200 is een kleine issue met het remsysteem naar boven gekomen. Uiteraard wordt deze opgelost voordat versie 2 van de 1200 live gaat. We hebben dus nog iets meer tijd nodig.

7 juli 2016

Het heeft om allerlei redenen nog even geduurd, maar de nieuwe versie van de 1200 uit Dutch Classics 3 is eindelijk gereed. Deze nieuwe versie is veel meer dan zomaar een update. Alle locs, cabviews, scripts zijn opnieuw geëxporteerd; bijna alle textures en blueprints zijn eveneens opnieuw geëxporteerd, een aantal animaties is toegevoegd en met extra functies kunt u zaken in de wagons uit Dutch Classics 7 en Dutch Classics 9 besturen, zoals deur- en lichtbediening. Tevens is een handmatige vertrekfluit vanuit de loc toegevoegd. De draaistellen van de loc zijn opnieuw gerendered, één hoofduitvoering en een subuitvoering van loc zijn extra toegevoegd aan het pakket. In simple mode en expert mode is eveneens een aantal zaken voorzien van een update. Het remluchtsysteem is herzien en zowel in simple mode als in expert mode kunnen de locs gesleept worden zondat dat de pantografen automatisch omhoog komen. De loc kan hierdoor bij gebruik in spelerstreinen in een trein als niet bestuurde loc meegenomen worden, zoals in het grote voorbeeld. De handleidingen zijn aangepast en up to date gemaakt, zodat deze overeenkomen ten opzichte van de nieuwe en aangepaste functies van de loc. Versie twee van de 1200 zal in de loop van het weekend beschikbaar komen. Daarna staan een update van de Mat'54 treinstellen uit Dutch Classics 6 op het programma en de start van de ontwikkeling van Dutch Classics 10.

13 juni 2016

Aan de aangepaste 1200 locs is een nieuwe feature toegevoegd. De cabinedeuren kunnen nu met het toetsenbord worden geopend en gesloten. De deuranimatie is verbeterd ten opzichte van de bestaande versie, de deurknoppen zijn nu geanimeerd uitgevoerd.

30 mei 2016

De update van de 1200 locs is bijna gereed. Momenteel wordt een uitbreiding van de functies van de ruitenwissers getest. In de bestaande versie van de 1200 werken de twee ruitenwissers in de cabine gelijktijdig, in de vernieuwde versie worden de twee ruitenwissers afzonderlijk bediend, net als bij de Mat'54 treinstellen. Om deze functie mogelijk te maken worden de blueprints, de scripting, de animaties en het 3D model van elke 1200 loc aangepast. Complicerende factor is het feit dat de 1200 locs twee cabines bezitten waar de Mat'54 treinstelbakken maximaal slechts één cabine bevatten, waardoor de besturing (als je het realistisch wil regelen) wat ingewikkelder is.

15 mei 2016

In de afgelopen week is nog een en ander in de rijtuigen aangepast, maar nu zijn we er eindelijk klaar voor: Dutch Classics 9 Plan E is beschikbaar in de shop!

8 mei 2016

De rijtuigserie Plan E is eindelijk gereed voor release en zal één van de komende dagen in de shop verschijnen. De afgelopen dagen zijn wat bugs verwijderd; de wagons zijn aan een intensieve test onderworpen om te zien of alles werkt zoals ontworpen. Ook zijn op basis van een twintigtal rijtuigstammen in totaal meer dan 140 quickdrive consists samengesteld. Deze zijn gemaakt in combinatie met respectievelijk de 1100, 1200 en 1300 loc uit Dutch Classics 5, 3 en 4. Tevens zijn voor sommige consists de wagons uit Megapack 1 en uit Dutch Classics 7 gebruikt, zodat we afwisselende wagoncombinaties met de Plan E rijtuigen op de baan kunnen brengen.

26 april 2016

Binnen enkele dagen kunnen we de relase van Dutch Classics 9 presenteren. De wagonserie is eingelijk gereed voor release! Er wordt momenteel nog gesleuteld aan scenario's en aan de geweatherde versie van de rijtuigen. We verwachten dat we de rijtuigen dit weekend kunnen presenteren. De afgelopen week hebben we nog een andere nieuwe versie van de rijtuigen toegevoegd aan de serie: de rijtuigen zoals ze eruit zagen na initiële aflevering. Dat wil zeggen: glanzend in de verf, geen spatje roest en aan alle kanten schoon en fris. Om deze versie van de rijtuigen te presenteren hebben we een tweetal scenario's voor de HCC Berkendam route toegevoegd aan de serie scenario's die met Dutch Classics 9 meegeleverd wordt. Tevens worden scenario's toegevoegd voor het rijden met een stam Plan E rijtuigen in combinatie met de 1200 loc. In totaal zullen met Dutch Classics 9 een tiental scenario's worden meegeleverd, naast een aantal quickdrive consists voor stammen Plan E rijtuigen in combinatie met 1100, 1200 en 1300 uit Dutch Classics 3, 4 en 5. We hebben inmiddels ook de bediening vanuit de geupgrade 1200 getest. Het zal na de update van de 1200 mogelijk zijn om licht en deuren te bedienen vanuit de loc. In het echte leven kon dit niet (de deuren van de Plan E rijtuigen kenden helemaal geen automatische deurbediening), maar het maakt het leven van virtuele machinist/conducteur een stuk gemakkelijker. Voor het rijden in combinatie met andere locs kunnen de functies van de rijtuigen bediend worden met het bedieningspaneel in de 'stuurstandversie' (eigenlijk niet het juistw woord, maar voor TS2016 zijn de wagons met bedieningspaneel een 'locomotief' zonder motor), zodat sluitseinen, deuren, verlichting en bestemmingsborden dan met de hand omgeschakeld kunnen worden. Omdat de bestemmingen op de bestemmingsborden tussen rijtuigseries onderling verschillen (voor Plan D zijn internationale bestemmingsborden meegeleverd in Dutch Classics 7) zijn de bestemmingsborden uitsluitend vanuit de wagons zelf te bedienen.

Tenslotte: diegenen die zich hebben geregistreerd onvangen automatisch bericht over de release van Dutch Classics 9. Nog enkele dagen geduld!

13 maart 2016

De Plan E rijtuigen die als eerstvolgende nieuwe release zullen verschijnen, zijn uitgebreid met de A/B serie. Nog één compartiment (de kopzijde met bagageruimte en toiletten) wacht op vormgeving, de overige compartimenten zijn gereed en wachten op assemblage in het rijtuig. Daarmee zal de Plan E rijtuigserie uit deze release worden gecompleteerd. Op een aantal details aan de buitenzijde na, zijn de Plan E B/C rijtuigen inmiddels gereed. Wat dan nog rest zijn het completeren van de A/B rijtuigen, de scripting en de handleiding, voordat we de Plan E rijtuigen kunnen releasen.

De NS 1200 locserie is uitgebreid met één nieuwe hoofdvariant en een extra variant van één van de bestaande uitvoeringen. Hieronder een aantal screenshots van de 1200-locs en de ontwikkelversie van de Plan E rijtuigen.

9 december 2015

Vanuit Dutch Classics kunnen wij een aantal positieve zaken melden. De eerste serie Plan E rijtuigen, de serie B/C rijtuigen, krijgt goed vorm en de karakteristieke vorm van de wagons is inmiddels zeer herkenbaar. De draaistellen zijn gedetailleerd vormgegegeven, evenals een groot deel van de onderbouw en de kopzijde van de wagons. Het werk richt zich nu op het afwerken van de kop van de rijtuigen en het interieur.

De update van de Mat'54 treinstellen wacht nog steeds op release, een deel van de scripting wordt nog aangepast waarna de update getest wordt, alvorens we deze beschikbaar stellen. Omdat sommige virtuele machinisten een issue ondervinden met de rijprestaties van de 1200 loc, is deze stevig onder handen genomen. Een korte lijst van updates en verbeteringen:

Deze update zorgt dus voor een aanzienlijke aanpassing in functies. Aan het uiterlijk van de loc wordt vooralsnog geen aanpassing gedaan, maar we houden de mogelijkheid open om twee extra uitvoeringen van de 1200 toe te voegen.

De update wordt momenteel getest; wanneer zich geen issues voordoen met de 1200 in combinatie met de update zal de update beschikbaar worden gesteld.

6 november 2015

De afgelopen maand hebben we besteed aan een rigoreuze vernieuwing van de software die nodig is om add ons voor Train Simulator te ontwikkelen. Om die reden konden wij de afgelopen maand even geen nieuwe screenshots laten zien. Vanaf nu gaan we weer op volle snelheid verder met onze ontwikkelactiviteiten!

30 september 2015

Inmiddels ligt de release van Dutch Classics 8 alweer twee weken achter ons. De release is vrij rimpelloos verlopen; er zijn slechts enkele issues gemeld, waarvan er één te maken had met de beschikbaarheid van de treinen in de meegeleverde scenario's. Verder zijn er wat cosmetische kleinigheden gesignaleerd die in een toekomstige update worden verholpen. Na de release van Dutch Classics 8 gaan we nu verder met het aanpassen van Dutch Classics 6. Het is de bedoeling dat Dutch Classics 6 wat functionaliteit betreft gelijk wordt aan Dutch Classics 8. Dit betekent dat een aantal animaties (o.a. van de ruitenwissers) aangepast wordt. De ruitenwissers in de Hondekoptreinstellen uit Dutch Classics 8 zijn immers individueel bedienbaar, de ruitenwissers in de Hondekoppen uit Dutch Classics 6 waren dat nog niet. Onder de motorkap gaan er echter veel meer wijzigingen plaatsvinden, waarvoor de scripting wordt aangepast. De scripting wordt gelijkgetrokken met de scripting uit Dutch Classics 8, zodat gemengde treinstellen met Hondekoppen uit Dutch Classics 6 en Dutch Classics 8 zonder problemen mogelijk zijn, net als in het grote voorbeeld.

Een cosmetische aanpassing aan de neus van de Hondekoppen uit Dutch Classics 6 zorgt ervoor dat de grijze schortplaat onder neus niet meer 'doorzichtig' is en overeenkomt met de neus van de Hondekoppen uit Dutch Classics 8. De animaties, de blueprints waarin alle functies zijn opgenomen én de scripting zijn inmiddels voor een groot deel aangepast, de helft van de serie Hondekoppen is naar de werkplaats gebracht om voorzien te worden van de aanpassing aan de neus.

De overige releaseplannen zijn nog niet aangepast. Dit betekent dat de aanpassing van de locseries 1100, 1200 en 1300 nog steeds op de planning staan. Ook een nieuwe materieelserie is in ontwikkeling. De keus is gevallen op de rijtuigserie Plan E. Deze past bijzonder goed in de collectie klassieke loc- en rijtuigseries en is bovendien een aanzienlijk minder uitgebreid project dan de Hondekopseries uit Dutch Classics 8, iets waar we inmiddels wel aan toe waren.

12 september 2015

De nieuwe website is eindelijk online! Dutch Classics 8 is nu ook verkrijgbaar in de shop.

1 september 2015

Gezien de huidige staat van ontwikkeling ziet het ernaar uit dat de release van Dutch Classics 8 voor volgende week gepland kan worden. Wat staat er verder op de releaseplanning na de release van Dutch Classics 8? Een kleine opsomming:

29 augustus 2015

Laatste toevoeging aan de Hondekoppen en Beneluxen is de parkeerrem - een bijzonder handige feature om te voorkomen dat de trein spontaan aan het rollen slaat. Dutch Classics 6 wordt intussen gepatcht om de functionaliteit gelijk te maken aan Dutch Classics 8, zodat de treinen probleemloos uitwisselbaar zijn. De Hondekoppen uit Dutch Classics 6 krijgen onder meer de licht aangepaste neus en de scripting met alle features uit Dutch Classics 8. Intussen gaat het scripten door om de Dutch Classics locs te voorzien van nieuwe functies.

21 augustus 2015

Het heeft even geduurd, maar de Mat'54 en Mat'57-treinen functioneren inmiddels op vrijwel alle punten naar behoren. Laatste toegevoegde feature is het bedienen van de drie ruitenwissers in de cabine afzonderlijk. De nieuwe website is eveneens gereed voor lancering. Intussen hebben we ook een test uitgevoerd met de Dutch Classics locs in combinatie met veel geavanceerdere scripting dan momenteel toegepast wordt bij deze modellen. Eén van de zaken die getest is, is de samenvoeging van simple mode en expert mode in één locmodel, op dezelfde manier als dit bij de Hondekoptreinstellen toegepast wordt. Deze feature lijkt prima te werken en vereenvoudigt het gebruik van de treinen omdat hiermee het onderscheid tussen simple mode- en expert mode locs zou vervallen. Immers, deze feature is dan omschakelbaar.

24 juli 2015

De tests van de treinen voor Dutch Classics 8 gaan nog even door, met als doel uiteraard een zo vlekkeloos mogelijke release. De combinatie van Mat'54 en Mat'57 in Train Simulator biedt een aantal interessante technische uitdagingen. Voorbeeld: de Benelux-treinstellen ondersteunen twee stroomsystemen, het Nederlandse en het Belgische systeem. Het Belgische stroomsysteem wordt niet ondersteund door de 'gewone' Hondekoppen. Als het stroomsysteem dus op 3000 volt (België) geschakeld wordt en een Beneluxstel wordt aan een Mat'54 treinstel gekoppeld, dan is het de bedoeling dat het Mat'54 treinstel geen hoogspanning via het 3000 volt systeem ontvangt. Deze systematiek werkt inmiddels, het is één van de interessante aspecten van het rijden met tweesysteemtreinstellen in combinatie met binnenlandse treinstellen.

10 juli 2015

Dutch Classic 8 is inmiddels gereed voor wat betreft de treinstellen, de scripting en alles wat hierbij hoort. De komende tijd wordt getest én geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat we, gegeven het hoge detailniveau van de treinen, een minimum aan systeembelasting en het maximum aan performance kunnen bereiken. Waar mogelijk wordt, gegegen de releasedatum die we inmiddels in gedachten hebben, nog een en ander aan functies toegevoegd.

Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de bouw van volgende add ons en voor updates van de bestaande add ons gestart, zodat we na de release van Dutch Classics 8 een vliegende start kunnen maken voor de add ons daarna. Doelstelling is om de komende add ons binnen aanzienlijk minder ontwikkeltijd te realiseren!

4 juli 2015

Momenteel worden de puntjes op de spreekwoordelijke i gezet voor het gereedmaken van Dutch Classics 8 voor een komende release. De scripting is inmiddels compleet en de Beneluxtreinstellen en andere Hondekoppen rijden prima met elkaar samen in gemixte treincombinaties. Verder is onze nieuwe website in ontwikkeling die de huidige website op termijn gaat vervangen. Belangrijkste reden daarvoor is de wens voor veel meer flexibiliteit in de content en het kunnen ondersteunen van een meertalige site, hetgeen in de huidige opbouw niet goed mogelijk is. Momenteel wordt alle content netjes overgezet van de oude naar de nieuwe site; zodra de nieuwe site gereed is gaat ie live. Deze switch van oude naar nieuwe site zal geruisloos plaatsvinden.

20 juni 2015

De scripting voor Dutch Classics 8 is bijna gereed. De functies in expert mode benaderen in de huidige versie nog iets meer de realistische bediening van de Hondekop-treinstellen. Tevens is een aantal functies in expert mode gewijzigd of toegevoegd. Een aantal voorbeelden: - gesleept worden van de treinstellen door een andere locomotief, in geval van defect of onderhoud, is nu mogelijk terwijl de pantograaf van de treinstellen gestreken blijft; - de bediening van de pantograaf werkt alleen als luchtdruk voor de bediening beschikbaar is. Indien geen luchtdruk beschikbaar is in de luchtleiding, is het mogelijk om de pantograaf met handbediening omhoog te takelen. Hiervoor is een nieuwe toetscombinatie gedefinieerd. Tevens is een 'spaarreservoir' toegevoegd waarmee het hoofdreservoir bij gebrek aan luchtdruk van lucht kan worden voorzien. Bij de start van een scenario wordt het spaarreservoir geladen met een willekeurige luchtdrukwaarde. Dit betekent dat soms wel, soms geen lucht beschikbaar is en dus de pantograaf soms met de hand omhoog getakeld moet worden, alvorens de compressor het luchtsysteem van luchtdruk kan voorzien. Dit alles uiteraard uitsluitend in expert mode. - de compressor, die o.a. het remsysteem van lucht voorziet, werkt uitsluitend indien hoogspanning aanwezig is. Indien de pantograaf bij gebrek aan luchtdruk niet automatisch bediend kan worden: zie hierboven - de bediening van de front- en sluitlichten kan nu geschakeld worden zonder dat stuurstroom ingeschakeld is. De verwachting is dat nog een dag of wat werk nodig is om de scripting te voltooien. Wanneer de scripting gereed is, is alle content voor Dutch Classics 8 ook gereed. Om te voorkomen dat de add on mét issues wordt gereleased, wordt een en ander allereerst nog grondig getest. Momenteel ziet het er in ieder geval naar uit dat de release van Dutch Classics 8 dichtbij is.

9 juni 2015

De ontwikkeling en tests van de scripts voor Dutch Classics 8 is in volle gang en verloopt prima. Naar verwachting wordt de scriptontwikkeling deze week afgerond. De werking van de Mat'54 Hondekoppen en de Mat'57 Benelux-stellen wordt op elkaar afgestemd, hoewel de Beneluxstellen als extraatje een tweesysteem-feature bezitten die de 'gewone' Hondekoppen niet bezitten. Deze tweesysteemfeature is uiteraard in de scripting van de Beneluxstellen meegenomen. Zowel de Belgische als de Nederlandse pantograaf op de Beneluxstellen is daardoor functioneel. Om te voorkomen dat er in de scripting van de Hondekoppen uit Dutch Classics 6 en die uit Dutch Classics 8 grote verschillen zullen ontstaan, volgt na release van Dutch Classics 8 een update van de besturingsscripts voor Dutch Classics 6, zodat in beide add ons de functionaliteit gelijk wordt getrokken. Ook zonder deze update rijden de Hondekoppen uit beide add ons overigens prima samen in één treinsamenstelling. Hieronder een screenshot tijdens één van de tests op het aloude TestTrak, waarbij getest wordt of een losgekoppelde treinstel-'bak' zonder pantograaf zich echt gedraagt als een bak zonder pantograaf. Zodra de bak losgekoppeld wordt valt nu de hoogspanning weg en kan er niet meer op eigen kracht mee gereden worden. Op deze screenshot is ook de dakconstructie goed te zien. In de klassieke uitvoering van de Hondekoppen ontbrak een set leidingen op het dak die in de latere versies wel te zien is. De constructie van het dak wijkt desondanks af van de eerdere series Hondekoppen, waar de 'ribbels' op het dak in de lengterichting nog ontbraken.

1 juni 2015

De Beneluxen zijn inmiddels gereed! Laatste stap in de ontwikkeling van Dutch Classics 8: de scripting van de Benelux-treinstellen. Hieronder de twee uitvoeringen van deze treinstellen: de klassieke uitvoering, te herkennen aan de lichtgele band en de restauratie/keuken in één van de twee bakken en de gemoderniseerde uitvoering met driepunts-frontlampen.

1 mei 2015

Het dak van de Benelux-stellen is inmiddels vormgegeven op basis van het beschikbare fotomateriaal. Daarbij heeft de de 'Belgische' pantograaf een afwijkende constructie gekregen, net als in het voorbeeld. Volgende stap: de verdere details op de treinstellen vormgeven.